2011. április 27., szerda

motorok?


Mottó: "A köbcentit semmivel sem lehet pótolni"
/Big Bore, indián filozófus/

Egy ideje (vagyis jó ideje:)) szeretnék egy új motort összerakni a szürkébe, vagy bármibe, lényeg hogy növelt köbcentivel. Erre két lehetőség van, ugye vagy a löketet növelem, vagy a furatot, vagy mindkettőt. Ez már három is volt, mindegy.
Ha a löketet szeretném növelni, akkor legkézenfekvőbb egy 78-as fabia főtengely, befaragva egy favorit/felicia motorba. Ezt egyrészt elég drága, másrészt meg amúgy is el szeretném kerülni ezt a megoldást.
/a miértet lásd lentebb/
Akkor maradjon a hagyományos 72-es kislöketes főtengely növelt furattal, ami a széria 1.3-as motornál 75.5, amit fel szoktak túrni kb. 78-ra. Ekkor már a hengerpersely alja csak 1mm-es, mivel a blokk befogadómérete 80mm (fav/fel motornál). Ez vajon hány köbcentit ad ki? Hát 1376-ot, "kisegynégynek" jó, de akkor már inkább egy fab motor, meg én nagyobbat akarok:)


öö, talán ez túl nagy lesz,

Az agyamentség az lenne hogy növeljük a furatot a lehető legnagyobbra, amit csak a blokk elbír:) Akit érdekel kövesse csak (remélem) végig egy ......... árának kidobását az ablakon, melyből talán nem egy adag ócskavas lesz az eredmény. Nincs kész semmi előre, ahogy készülnek a dolgok, úgy körmölök, ami azt jelenti, hogy lehet tovább fog tartani, mintsem véget érjen a barátok közt:)
Néha lehet hogy egy-két képlet is beszúródik, növelve az ÁTF-et (Áltudományos Faktor) Szóval...

Miért rövidlöket? A dugattyú középsebessége meghatározza az adott motor mechanikai élettartamát, tűrőképességét. Ha már képlet, akkor Ck= 2Sn [m/s], vagyis arányos a lökettel és a fordulatszámmal. Ha már úgymond tyúningolni szeretnénk és növelni a fordulatszámot, akkor nyilván a dugattyú középsebessége is nő, ami a mechanikát is jobban terheli, az élettartamot pedig csökkenti.
Egy hülye összehasonlítás: Ha van egy fab motor ami forog 80001/min-el akkor a Ck=20.8 m/s, ha beszerelek a helyére egy extrém rövid löketű F1-es erőforrást (kb 40-45 mm-es lökettel), akkor 40-el számolva ugyanez a középsebesség 15.600 1/min fordulatszámnál jön ki.
Magyarán amikor nyélen használsz egy Skoda motort kábé olyan (közép) sebességgel szaladgál a dugattyú benne, mint egy F1-es motorban középfordulaton.

Vagyis ha növelni akarom a fordulatot, érdemes kisebb löketet, és nagyobb furatot választani, utóbbinak az is az előnye, hogy nagyobb szelepeket lehet beépíteni a hengerfejbe, és a benzin-levegő áram útját kevésbé akadályozza a hengerfal közelsége.

Az F3-as Skoda pályaautók készültek 61.3-as lökettel, 998 ccm-el. Majd 9000-es fordulaton adták le a 90 lóerőt, még bőven az 1000MB-s korszakban!



Ideológiagyártás után gondoltam előhalászom a rejtett favorit dolgokat, főtengelyt, blokkot, egyebeket, de sajnos mind elég halovány állapotot mutatott. De legyen akkor minden picit újabb, így vásároltam egy felicia motort, mégiscsak szebb kidolgozású, jobb minőségű cucc.
Gyorsan szét is rántottam, vakít:)


/folyt. köv./


A maj' egy éves vaskalapos projekt is folytatódik lassan. Gyűlik a portéka, a blokk 1974-es "perötös" lesz, Albert vezérműtengellyel. Itt már letisztítva várja hogy elvigyem síkoltatni a tetejét.
Farhűtős motorról lévén szó dupla ékszíjtárcsával rendelkezik, ezt majd az esztergályos mester leredukálja szimplára. Ja és halál a szimmeringre, maradunk az olajvisszavezető menetnél:)


A segédberendezések is készülnek, "ősácét" szeretnék, szűrő nélkülit, szépet. Két példányból csak össze lehet rakni/felújítani egyet, bár nem jó ómen a benzincső csöcsök ránézésre történő kicsúszása, majd be kell ragasztanom őket. /lassan kellene valami más háttér is a képekhez:)/


És íme a gyújtás. Vaselosztó, a legendás orosz ELEKTRONIKA-M tirisztoros vezérlővel, a tirisztoros gyújtások feketelacijával. Tessenek csak figyelni a 127V-os csatlakozóra, melyre pl borotva, esetleg hidrogén generátor köthető.


/folyt. köv./

4 megjegyzés:

  1. Állat...szal erre kell a feli blokk, hogy szétfúrkáljad mi? :D

    Am ha, feltéve HA, esetleg a blokkon belül van nálam gyűrű probléma, lehet érdemesebb lenne 78asat betenni :)

    VálaszTörlés
  2. Háát, ha egy fóbia motor árát ki akarod adni azért a "nemtúlsok" köbcentiért:) Inkább vedd meg ebből a dugókat:)
    De szerintem nincs nálad gyűrűprobléma, mivel kartergáz sincs.

    VálaszTörlés
  3. ... és mondjuk köbcenti növelés kovácsolt dugókkal, rövid lökettel és turbóval?

    VálaszTörlés
  4. a turbós autók más kategória szok lenni, vagy teljesen fogalmatlan vagyok az autósporttal kapcsolatban? :)

    VálaszTörlés